Njut av livet.

Nu skulle det sitta fint med sommarlov. Det är början av maj och man borde lägga i sin högsta växel innan det är dags för nedtrappning, men min nedtrappning har nog redan börjat. Känns som det är nedförsbacke nu. Kan man vara ute, spela spel och snacka skit på resten av lektonerna från till andra veckan i juni? Nej, kanske inte..;) Skämt åsido, vissa grupper kör jag på järnet med, men vissa, framför allt niorna känner jag mig i fas med. Vi kan avsluta nu. Kursen är slut. Tack och hej.

Solig och skön söndag har det varit i dag. Inte så högt gradantal, kanske 14? Men riktigt varmt i solen. Har suttit på balkongen flera timmar i bara linne och solat och rättat elevuppgifter. Skönt? JA! Läste igenom NP skriv inför samrättning på tisdag och både log och blev  tårögd några gånger. Blir ibland förundrad över att vissa elever ibland åtminstone verkar klokare än vad många vuxna är. Ingen lätt tid, tonåren.
Fick en välbehövd paus då jag mötte upp fina Sara i stan och fikade ute i solen på Coffehouse by George's uteservering. Härligt! Blev en jordgubbssmoothie för mig.

________________________________________________________________________

OK, det ovan skrev jag i söndags, tänkte uppdatera senare under kvällen, men texten blev visst kvar under utkast.

Tisdag kväll nu, har varit två intensiva, men bra dagar! Måndagen var en berg-och dalbana på jobbet. Inledde med ett superbra pass med sjuorna i svenska. Jobbade med personbeskrivningar och det var oerhört lugnt och blev glatt överraskad av många fina beskrivningar. Glad i hågen gick jag till nästa pass som var i Pilen...och där..brakade helevetet lös. Nä, nu skämtar jag. Men det blev rätt rörigt när tio personer behövde hjälp samtidigt, varav ingen särskilt bra på att vänta knäpptyst, samt en annan individ var som tio sockerchocker i sig...
ja, hjälp! Men allt reder sig. Överdriver lite nu, men blev lite svettig det passet allt. Skönt när man kan prata ut om det direkt i alla fall. Ut och rastvakta, 25 min lunch, ila upp och starta upp A-gruppen, vilket tog längre tid än tänkt, ila ner till min lilla väntande grupp...och där pustade jag ut :) Nystart i beteende och arbetsvilja. Tack!
Sen blev det mentorstid med mina finingar, men började med att ge rött kort, haha, ja det är sant. sen hade vi alla fall väldigt bra diskussioner utifrån Heta stolen. Finåttor. Avslutade med två timmars kvällsskola med fina individer. Bra måndag utan andrum!


Idag var jag på jobbet innan åtta, bäst att förbereda sig mentalt då jag skulle vara två lärare fram till 12. Med härliga åttor går det dock fint! Blev glad när jag på tåget hem, betydligt senare, snabbläste de som lämnat in sina krönikor respons (dvs. alla, ja de är BRA mina åttor) och möttes av en hel del träffande beskrivningar och intressanta ämnen. På engelskan med niorna blev jag också positivt överraskad. För det första var ALLA där och för det andra gjorde de den här gången, efter lite utskällning vid träningen förra gången, riktigt bra uppspel av "The Wave" och " A class divided". Härlig lektion. Tack. Avslutade sista tjugo (och ja...drog över) med muntligt NP med två elever, kilade ut till lågdelen för att kolla dramasal, in igen och möter elev som jag glömt jag skulle lägga läshöfte till. Säger förlåt och springer uppför trappan och är tio sekunder senare nere med hennes häfte, hinner ha en viskande diskussion i ÖS innan jag tar trappan upp i ilfart, ringer ungscenöst för 5:e? gången, rafsar åt mig mina häften och landar i soffan i personalrummet för ämnesgrupp och samrättning av texter....puuuh! Hann ni andas? Knappt jag heller ;)

Välkommen till skolans värld! Fast den är (f-n) också underbar!

Är så trött så jag bara stirrar, men det bubblar av läsglädje i mig när jag tittar på "Två soldater" som ligger här bredvid mig i soffan.

Skönt att man kan vara lite crazy och driva på jobbet också. Det behöver man. Det här är från förra veckan:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0